چرا باید وبسایت خود را همین امروز راه اندازی کنی؟

چرا باید وبسایت خود را همین امروز راه اندازی کنی؟

چرا باید وبسایت خود را همین امروز راه اندازی کنی؟

صبح زود از خواب بیدار می‌شی. یه صبحانه مفصل می‌خوری (نوش جونت!). بعدش مودم ADSL خونه رو روشن می‌کنی. روی کاناپه لم می‌دی. دکمه پاور لپ تاپ رو فشار می‌دی.سیستم عامل لود می‌شه.مرورگر و باز می‌کنی. تو آدرس بار مرورگر، آدرس وبسایت مربوط به کسب و کار خودت رو تایپ می کنی و دکمه اینتر رو فشار میدی.

وارد پنل مدیریتی وب‌سایتت میشی و یه سورپرایز بزرگ.

کلی سفارش آنلاین داری که منتظر تأیید تو هستن.

خیلی عالیه. قشنگترین حسی که تو کسب و کار می‌تونی داشته باشی این حسه.

LAPTOP

با این مقدمه بریم سر اصل مطلب.

  • چطور میشه از فروش آنلاین لذت برد؟
  • چطور میشه تو خونه نشست و فروش انجام داد؟
  • چطور میشه کسب و کار سنتی رو به کسب و کار آنلاین تبدیل کرد؟

برای اون دسته از افرادی که تا به حال با دنیای آنلاین سروکار نداشتند شاید یه مقدار عجیب و غریب باشه و دور از ذهن که چطور میشه این اتفاق رو رقم زد.

توی این مقاله می‌خوام راهشو نشونتون بدم. اما قبلش می‌خوام مزایای داشتن وبسایت برای کسب و کارهای آفلاین و سنتی رو بگم.

کسب و کارهای آنلاین (دارای وبسایت) مزیت‌هایی دارند که کسب و کارهای آفلاین (سنتی) ندارند. در ادامه این مزیت‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم.

 

وب سایت تو اعتبار کسب و کار توست.

اگر برندهای بزرگ و معروف رو در حوزه‌های مختلف کسب و کار در سراسر دنیا بررسی کنیم می‌بینیم همه اونها و‌‌ب‌سایت های قوی و زیبایی دارند. اگر برندهای بزرگ وب‌سایت نداشته باشند انگار یه چیزی کم دارند. اصلاً دیگه این حالت غیر قابل باوره که مثلاً مایکروسافت، آی بی ام، آمازون، نایک، مرسدس بنز، سونی، باشگاه بارسلونا، دمپایی سازی علی‌آباد! و همه برندهایی که تو می‌شناسی وب‌سایت نداشته باشند.

وب‌سایت تو اعتبار کسب و کار توست. خودت یه مقایسه کوچک بین یه کسب و کار بدون وبسایت و یه کسب و کار دارای وبسایت انجام بده. بدون شک خودت حکم به اعتبار بیشتر کسب و کارهای دارای وبسایت میدی. الان دیگه وقتی می‌خوای ببینی آدرس فلان شرکت کجاست زنگ نمی‌زنی 118 بلکه موبایل یا لپ‌تاپ خودت رو برمیداری اسم شرکت رو تو آدرس‌بار مرورگرت تایپ می‌کنی و تمام.

این یعنی امروزه دیگه کسب و کار بدون وب‌سایت یعنی هیچ. فکر می‌کنم تا الان لزوم داشتن وب‌سایت رو به دلیل معتبر شدن کسب و کارت متوجه شدی. پس بریم سراغ مورد بعدی.

 

اعتبار کسب و کار

تو تمام وقتی.

پاراگراف اول مقاله رو یه بار دیگه تو ذهنت مرور کن . فرق زیادی نداره کسب و کارت چی باشه و توی چه صنفی مشغول به فعالیت باشی. اگر کسب و کارت رو آنلاین نکنی هیج وقت نمی‌تونی از فروش در اوقاتی که تعطیل هستی لذت ببری! فرض کن یه فروشگاه فرش داری. (کسب و کار خودت رو در نظر بگیر و محصولات خودت رو جایگزین فرش کن). آیا زمانی که شما در محل کسب و کار خودت حاضر نیستی فروش داری؟ قطعاً جواب یک نه بزرگه.

حالا زمانی رو فرض کن که یه وب‌سایت فروشگاهی برای محصولات خودت طراحی کردی و  لیست محصولاتت رو داخل اون قرار دادی. افرادی که علاقه خاصی به گشت و گذار توی اینترنت و خرید آنلاین دارند یک سرچ ساده توی گوگل انجام می‌دهند و وبسایت تو رو (البته اگر شرایطی رو که در بخش دوم مقاله می‌گم داشته باشی) پیدا میکنن و یه کلیک به ساده‌گی سرچ گوگل. و پول واریز میشه به حسابت. به همین راحتی. فقط باید محصول رو براش بفرستی.

 

حالت ساده‌تر

این حالت، رویاییه؟ خوب یه حالتِ ساده‌تر رو در نظر بگیر. فرض کن تو اصلا سایت فروشگاهی نداری و فقط یه وبسایت ساده که آدرس و محصولات و شماره تماس خودت رو قرار دادی. یکی هم محصول یا خدمات تو رو احتیاج داره.

دوباره جناب گوگل، سرچ، حضور شما جزء نفرات اول نتایج گوگل، تماس تلفنی و تمام. فقط باید محصول رو براش بفرستی.

نتیجه اخلاقی این داستان اینه که تو با داشتن وبسایت، تمام وقت می‌تونی محصول بفروشی و از درآمدت لذت ببری.

 

همه دنیا تو رو می‌بینند.

این یکی از بدیهیاتِ داشتن وبسایته.

یه تعریفی از وبسایت داشته باشیم؟ تعدادی از صفحات با یک نام خاص (نام دامنه) که در بستر اینترنت برای همه قابل دسترسه. همین قابل دسترس بودن در بستر اینترنت یعنی اینکه اگه شما یه وبسایت داشته باشی توی کل دنیا هرکسی اینترنت داشته باشه میتونه وبسایت شما رو ببینه. آیا آرزوی صاحب هر کسب و کار دیده شدن نیست؟

نمی‌خواهی دیده بشی؟

شاید تو بگی کسب و کار من جوریه که قرار نیست همه دنیا من رو ببینند. این حرف رو قبول دارم. ولی قرار هم نیست فقط توی محل خودت محصول و خدمات ارائه بدی. الان دیگه حتی بعضی از سوپرمارکت‌ها هم به محله‌های خودشون قانع نیستن. حتماً تو هم دیدی یا شنیدی بعضی از سوپرمارکت‌ها بصورت آنلاین فروش انجام میدن و با یه پیک محصولات رو در خونه مردم توی هر قسمت از شهر می‌فرستن. به این فکر نکن که ای بابا تو همین محله خودمون هم از ما خرید کنند بسه برامون. این طرز فکر باعث نابود شدن شغلت می‌شه. یه موقع چشم باز میکنی می‌بینی همسایه‌ات دیگه از تو خرید نمی‌کنه و با موبایلش سفارش آنلاین میده تا محصولات درخواستی شو در خونه‌اش بیارن. به همین راحتی تو شکست می‌خوری.

الان دیگه با 10 سال پیش فرق کرده. اصلاٌ با 2 سال پیش هم فرق کرده. هر روز اینترنت داره قدرت بی نظیرش رو بیشتر به رخ می‌کشه. سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور چند ساله راه افتادند. دیجی‌کالا رو چند ساله می‌شناسی. طوفان سرعت تغییرات داره به طور سرسام آوری همه رو با خودش میبره. دیر بجنبی از معرکه پرت شدی بیرون. تا دیروز دیجی کالا فقط موبایل می‌فروخت. امروز داره ماشین‌های آنچنانی می‌فرشه. فردا اگه شنیدی فضاپیما و جت و بمب اتم میفرشه تعجب نکن!

خلاصه کلام اینکه برای عقب نموندن از دیگران واجبه دیده بشی و یکی از بهترین و ارزون‌ترین ابزارهای دیده شدن داشتن وبسایته.

دیده شدن


از رقبا سبقت بگیر.

متأسفانه هنوز هم که هنوزه خیلی‌ها با همون طرز فکر قدیمی و حجره داری و فروش آفلاین و محدود شدن به یه محله و خیابون ادامه کار میدن. ولی تو باید طرز فکرتو عوض کنی. تو باید بخواهی که از دیگران جلو بزنی. باید جلو بزنی. اگه جلو نزنی ازت جلو می‌زنند. نیت ما قلع و قمع کردن دیگران نیست. نیت ما سبقت گرفتن از دیگرانه. نیت ما بهتر بودن از دیگران توی کسب و کارمونه. نیت ما اینه که به مشتری که حرف اول و آخر رو تو کسب و کار می‌زنه خدمات و محصولات بهتری ارائه بدیم. باید از دیگران بهتر باشیم تا ما رو به دیگران ترجیح بدهند. باید خدماتمون بهتر از دیگران باشه تا از ما خرید کنند. یکی از خدماتی که می‌تونه ما رو به نسبت رقبا قوی‌تر و بهتر و کارآمدتر نشون بده داشتن وبسایته.

 

سبقت گرفتن

هزینه برات مهمه؟

یه نکته بهت بگم. فعلاً تو قرار نیست یه وبسایت مثل آمازون یا دیجی کالا داشته باشی. فقط یه وبسایت تک صفحه‌ای برای معرفی خودت می‌خواهی. البته این حداقل کاریه که باید انجام بدی. توی همون وبسایت تک صفحه‌ای یه معرفی ساده از خودت، آدرس و تلفن محل کسب و کارت و اگر تونستی (که می‌شه) تعدادی از محصولاتت رو برای نمایش قرار می‌دی. به همین راحتی.

نیازی به برنامه نویس و طراح سایت نداری. امسال که تو سال 98 هستیم فکر می‌کنم با هزینه‌ای کمتر از 50هزار تومان(بابت خرید هاست و دامنه) بتونی چنین سایتی داشته باشی. اگر خواستی بدونی چطور میشه این کار رو انجام داد کافیه با شماره تماسی که تو صفحه «درباره ما»ی بیزی‌تاپ قرار داره تماس بگیری. از صفر تا صد کار بهت آموزش داده می‌شه. کار خیلی راحتیه. اگر هم بخواهی تیم بیزی تاپ می‌تونه این کار رو برات انجام بده. با این کار می‌تونی چیزی حدود 3 تا 5 میلیون تومان صرفه‌جویی کنی!

کم کردن هزینه

 

معرفی، یک بار برای همیشه.

حتماٌ تا به حال اتفاق افتاده که بابت یک محصول به دفعات به مشتری‌های مختلف توضیحات مشابهی بدی. این کار واقعاً خسته کننده است. برای کم کردن بار این مسئولیت از دوش خودت و همکارانت میتونی درباره محصولاتت داخل صفحات وبسایت توضیحاتی رو برای یکبار ارائه بدی.

با این کار می‌تونی مشتری‌هایی رو که اهل اینترنت هستن، به وبسایت ارجاع بدی. این کار حسن دیگه‌ای هم داره و اینه که وقت بیشتری رو از تو آزاد می‌کنه و می‌تونی از این وقت برای ساماندهی بهتر کسب و کارت استفاده کنی.

یک بار برای همیشه

 

بازخورد صحیح از مشتریان.

قطعاً نظرات مشتری برای شما هم خیلی مهمه. از اونجایی که همه تلاش صاحب کسب و کار جلب رضایت مشتری و در نهایت فروش کالا یا محصولاتت به مشتریه، با نظرخواهی از مشتری می‌شه شرایط جلب رضایت رو بهتر فراهم کرد. ایجاد صفحات نظرخواهی از مشتریان در سایت کار بسیار ساده‌ایه. ضمن اینکه نظرات واقعی‌تری در سایت ثبت میشه. چون وقتی مشتری به صورت حضوری می‌خواد اظهار نظر کنه شاید تعارف و حیا نگذاره نظر واقعی‌شو بگه ولی در فضای مجازی چون هویت مخفیه، شخص راحت‌تر و بدون دغدغه حرف دلش رو می‌زنه و این یک مزیت بزرگه.

feedback

برند (brand) شو.

بزرگترین، بهترین، شاخص‌ترین و زیباترین خاصیت و مزیت و امکانی که وبسایت در اختیار صاحب کسب و کار قرار می‌ده برند شدن اون کسب و کاره. به نظر شما چند تا سمساری تو کل کشور وجود داره که صاحبانشون هر روز صبح میرن در مغازه و یه دستمال دستشون میگیرن و خاک روی وسایل دست دوم شون رو پاک می‌کنن.

«دیوار» یه سایت خرید و فروش کالای دست دومه. یعنی یه سمساری آنلاین. اگر صاحب وبسایت دیوار هم مثل بقیه سمسارها فکر می‌کرد و به جای طراحی وبسایت یه مغازه اجاره می‌کرد دیوار می‌شد؟ این “وبسایت” بود که به “دیوار” هویت داد و دیوار برند شماره یک سمساری آنلاین ایران شد. و الان تقریبا کسی نیست که با اینترنت سرو کار داشته باشه و دیوار رو نشناسه. من افراد بی‌سوادی رو مشناسم که نمی‌دونن اینترنت چیه ولی دیوار رو می‌شناسن! بله، این اعجاز داشتن وبسایت و استفاده درست از اینترنته. کاکو!

branding

 

امیدوارم تونسته باشم توی این مقاله اهمیت داشتن وبسایت رو بهتون متذکر بشم و انگیزه لازم برای ایجاد وبسایت به تو داده باشم.
با ایجاد یه وبسایت کوچک یه گام بزرگ در کسب و کار آنلاین بردار.

 


 در گوگل ما را با نام بیزی تاپ جستجو کنید.
بیزی تاپ | ثبت آگهی رایگان در سراسر ایران – ثبت رایگان مشاغل برای تبلیغ و معرفی

ارادتمند شما

همه بچه‌های تیم بیزی تاپ