مشتری بیشتری جذب کنیم | 20 گزینه برای تبلیغات روی میز است (بخش آخر)

مشتری بیشتری جذب کنیم | 20 گزینه برای تبلیغات روی میز است (بخش آخر)

20 گزینه برای تبلیغات روی میز است.

مقاله امروز ما در مورد تبلیغات و انواع اونه.  اینکه یه تعریف درست و درمون از تبلیغ داشته باشیم. بدونیم مزایا و معایب انواع تبلیغ چیه و هر کدوم کجا کاربرد داره. کدوم نوع چطوری جواب میده و خلاصه ببینیم ما کجای داستان تبلیغ قرار داریم.
مقاله متفاوتیه. سعی کنید تا آخر بخونید.

تبلیغات را تعریف کنید (2 نمره):

خیلی خوب. بریم سراغ تعریف کلمه تبلیغ. اونهایی که یه کوچولو زبان عربی حالیشون میشه می‌دونن تبلیغ از ریشه (بلغ) گرفته شده. تبلیغ در لغت به معنای خبر دادن ، اعلام ، اخطار ، انذار و ابلاغ استفاده می شه.

اما در بحث تخصصی ما که بیزینس(business) یا همون کسب و کار یا تجارت هستش معنی خاصی داره.

تبلیغ در بیزینس به معنای شناساندن محصول یا خدمات خود به مشتری است.

سوال : در کل چند نوع تبلیغات وجود دارد؟ انواع آن را نام ببرید (2 نمره)

جواب : دو نوع . نوع اول تبلیغات آنلاین – نوع دوم تبلیغات آفلاین

حواستون هست تا اینجا چهار نمره گرفتیم؟

– پسر خوب! تو که گفتی 20 گزینه برای تبلیغات روی میز داری. اینکه فقط دو نوع شد. کجارفتن او 20 گزینه؟
– صبر داشته باش. می‌رسیم. اون 20 گزینه داخل این دو دسته قرار می گیرن دیگه. یه تعدادی از اونها آفلاین هستن یه تعداد دیگه آنلاین.

برسیم به گزینه‌ها.

از اونجایی که من علاقه زیادی به بخش آنلاین دارم اول بریم سراغ آنلاینها. موافقید؟


تبلیغات آنلاین چیست؟(1 نمره)

هر نوع تبلیغاتی که بر بستر اینترنت انجام بشه تبلیغات آنلاین تلقی میشه.

انواع تبلیغات آنلاین را نام ببرید؟(3 نمره)

  • – تبلیغات بنری
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات همسان
  • ریتارگتینگ
  • گوگل ادز
  • تبلیغات متنی
  • تبلیغات صوتی
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی
  • لینک همکاری در فروش
  • پوش نوتیفیکیشن
  • تبادل لینک

نهراسید! توضیح می‌دم. بعضی از این اسامی خیلی غلط اندازن. ولی توضیحات ساده‌ای دارن. یکی یکی بهتون میگم چی هستن و چکار می‌کنن.

خوب برسیم به توضیحات موارد بالا.

تبلیغات بنری:

همون تبلیغاتی که به صورت بنر تو همه سایت‌های پربازدید وجود داره. همه‌مون هم دیدیم. و معمولاً اولین نوع از تبلیغات اینترنتیه که به ذهن میرسه.

تبلیغات بنریً

 

تبلیغات کلیکی:

نوعی از تبلیغات هستند که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به آژانس تبلیغاتی یا صاحب وبسایت پول پرداخت می‌کنه. یعنی هرچی تعداد کلیک روی تبلیغ شما بیشتر باشه پول بیشتری باید بپردازید. اینکه چقدر تأثیر داره نمی دنم! (قرار نیست که همه چیز رو بدونم!)

تبلیغات کلیکی

تبلیغات همسان:

به شکل زیر نگاه کنید. دیدید توی بعضی از سایتها (بیشتر خبرگزاری‌ها) وسط متن خبر، کادری با عنوان مثلاً “از سراسر وب” وجود داره؟ داخل این کادر تعدادی تصویر با یه متن کوتاه زیرش به یه سایت دیگه لینک داده میشه. به این کار میگن تبلغات همسان.
به این دلیل که ظاهرش تقریباً با قالب کل صفحه همسان و همشکله.

 

همسان

 

وقتی روی هرکدوم از تصاویر یا نوشته های زیر اونها کلیک کنی، صفحه فرود مربوط به سایت تبلیغ دهنده باز میشه. (در مقالات بعدی توضیح میدم صفحه فرود چیه.)

 

ریتارگتینگ:

روال از این قراره که شما پیگری میکنی تا بفهمی بازدیدکننده‌های سایت شما، دیگه چه سایتهایی رو بازدید می‌کنن. بعدش میری تو اون سایتها هم تبلیغاتت رو قرار میدی تا بیشتر دیده بشی. این خودش باعث میشه برند شما تو ذهن مشتری بهتر نقش ببنده و احتمال خریدشون از شما بیشتر بشه.

گوگل ادز:

بهترین و بدترین نوع تبلیغات برای ما ایرانی ها! تعجب نکنید میگم چرا؟

گوگل میاد به ازای هر کلمه کلیدی که شما تعریف می‌کنی تو نتایج صفحه جستجوی خودش شما رو توی صدر نتایج نشون میده. فی سبیل‌الله نیست. به ازای این کار از شما پول میگیره، اونهم به دلار.

خوبیش اینکه که خیلی بیشتر دیده میشی و اعتبار سایت شما رو نشون میده.  بدیش هم اینه که باید به دلار پول خرج کنی. اگر با این نوع از تبلیغات آشنایی کافی نداری سعی کن ریسک نکنی و این کارو انجام ندی. یا لااقل از شرکتهای واسطی که این کار رو بلدن بخواه تا اونها برات انجامش بدن.

 

گوگل ادز

تبلیغات متنی:

به جای تصویر، برای تبلیغ توی سایتها از متن استفاده می‌کنی. مثل حالت روزنامه‌ای. ارزونتر از تبلیغات بنریه ولی معمولاً نتیجه ضعیفتری از تبلیغات بنری و تصویری داره. البته ممکنه یه جاهایی بهتر کار کنه ولی در کل متن از تصویر ضعیفتره.

تبلیغات صوتی:

مثل تبلیغاتی که در رادیو انجام میشه اینجا هم شما با صوت تبلیغات انجام میدی. جاهایی که تبلیغات صوتی کاربرد داره میتونه پادکستهای سرگرم کننده و تفریحی باشه. اول و آخر کتابهای صوتی باشه. سایتهای پخش موسیقی و ….

تبلیغات ویدیویی:

معروفترین سایتهایی که برای این کار وجود دارن سایتهای انتشار ویدیو مثل یوتیوب، آپارات، تماشا، نماشا، فیلمیو و ….  . در ویدیویی کوتاه به معرفی محصولات یا خدمات خودتون می‌پردازید. می‌تونید ویدیویی تفریحی و سرگرم کننده یا آموزشی تولید کنید و در داخل اون به صورت غیرمستقیم از بیینده دعوت به بازدید از سایت و محصولات و خدمات خودتون کنید.

تبلیغات ایمیلی:

بدون شک پراثرترین نوع تبلیغات آنلاین تبلیغات ایمیلیه. به شرط استفاده از روش درست اون. اگر به فکر خرید پکیج ایمیلی هستید خودتون دو دستی دارید کسب و کار خودتون رو نابود می‌کنید. اگر میخواهید تبلیغات ایمیلی انجام بدید باید لیست ایمیلی قوی خودتون رو جمع آوری کنید. (به امید خدا در آینده و مقالات بعدی ایمیل مارکتینگ رو هم به صورت کامل توضیح خواهم داد.)

 

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی:

این یکی رو دیگه تقریباً همه بلدن. استفاده از تلگرام و اینستاگرام آی گپ و سروش و توئیتر و لینکدین و فیسبوک و … همه آشنایی دارن. ولی در این مورد هم در یک مقاله جداگانه سعی میکنم فوت و فن اساسی کار رو بگم.

لینک همکاری در فروش:

همکاری در فروش یعنی اینکه محصولات شما رو افراد دیگه تو وبسایت خودشون تبلیغ کرده و به فروش برسونن. بابت این فروش درصدی از قیمت محصول شما رو دریافت می‌کنن. مثل سایتهای ایسام، فروتل، میهن استور و … (نمونه‌های زیاد دیگه‌ای هم تو ایران هم تو خارج از ایران برای اینکار وجود داره. یه سرچ کوچولو تو اینترنت برای اینکار انجام بدی نتیجه‌های زیادی دریافت می‌کنی.)

پوش نوتیفیکیشن:

این یکی، هم جدیده هم جالب. یعنی بدون اینکه از شخصی ایمیل داشته باشی و بدونی کیه براش پیام بفرستی. توضیح می‌دم. احتمالاً برای شما هم پیش اومده که وارد بعضی از سایتها که می‌شی بالای سایت یه پنجره popup(پاپ آپ) باز میشه و ازت می خواد روی بله یا خیر کلیک کنی. این سیستم پوش نوتیفیکیشن هستش. پلتفورمهای هوشمندی هستن که این امکان رو فراهم کردن. شما وقتی روی کلمه بله کلیک می‌کنی آیپی شما (کد کامپیوتر شما) یه جایی ذخیره میشه و هر بار شما وارد اون سایت بشی براتون یه پیام تبلغاتی نمایش میده. (خواستم به ساده ترین شکل ممکن توضیح بدم. اگر گنگ بود ببخشید.)

تبادل لینک (بک لینک):

داخل بعضی سایتها یا وبلاگها قسمتی وجود داره با عنوانهایی مثل “سایتهای مرتبط”. معمولا دو یا چند سایت هم تراز و هم موضوع لینکهای خودشون رو تو سایت همدیگه قرار میدن. این کار هم برای گوگل قابل قبوله هم ورودی سایتها رو بالا میبره.

 

تو شاخه تبلیغات آنلاین قطعاً موارد دیگه‌ای هم وجود داره که میشه بهش اشاره کرد ولی من به همین‌ها بسنده می‌کنم.


تبلیغات آفلاین چیست؟ (1نمره)

تبلیغاتی که اینترنت و فضای مجازی نقش خاصی در اونها نداره.

انواع تبلیغات آفلاین را نام ببرید؟(3 نمره)

  • کارت ویزیت:

کارت ویزیت جزء لاینفک و جدانشدنی مشاغل مختلف تو کل دنیاست. اگه در کسب و کارت با مشتری به صورت رو در رو ارتباط داری و کارت ویزیت نداری کسب و کارت و تعطیل کن. تمام!

  • بروشور:

مهم نیست تعداد محصولات یا خدماتت زیاده یا کم. می تونی از بروشور استفاده کنی. ولی خیلی مهمه که بتونی بروشورهای متفاوتی به مشتری بدی تا توی ذهنش موندگار بشه.
بروشور

  • هدیه‌های تبلیغی:

در مورد هدیه‌های تبلیغاتی معمولاً اولین چیزی که به ذهن می‌رسه خودکاره. ولی هدایای تبلیغاتی بیشماری وجود داره که بهتر از خودکار می‌تونه نقش یادآوری برند شما رو بازی کنه.
چندتا مثال میزنم:شارژر USB دوگانه خودرو، خنک کننده موبایل، قاب موبایل با برند شما، لوازم جانبی مربوط به کامپیوتر مثل فلش مموری، وسایل بازی کودکان با برند و لوگوی شما و هدایای دیگه‌ای که با کمی فکر و تحقیق و خلاقیت میتونید پیداشون کنید.

تبلیغ محیطی:

چند وقت پیش رفته بودم ماشینم و از عزای بنزین دربیارم! تبلیغات یکی از برندها رو روی دسته نازل پمپ بنزین دیدم. قبل تر تو مترو و اتوبوس دیده بودم ولی نازل پمپ بنزین نه.
این رو گفتم که بگم تبلیغات محیطی محدود به بیلبورد نمیشه. انواع مختلفی از تبلیغات محیطی وجود داره که میتونه خیلی ارزونتر از بیلبورد باشه و خیلی توی زیبایی شهر کمک کنه و مهمتر از همه اثر بخشی خیلی بیشتری داشته باشه. تصاویر زیر رو ببینید بعد توضیحات بیشتری میدم.

تبلیغات محیطی

 

 

تبلیغات محیطی

 

تبلیغات محیطی

 

تبلیغات محیطی

 

تبلیغات محیطی

دیدیم که توی تبلیغات محیطی هم مثل بقیه انواع تبلیغات ، خلاقیت حرف اول رو میزنه. باید نیاز سنجی کنیم و ببینیم مشتری‌های بالقوه ما کجاها هستن و بیشتر توی این محیط‌ها تبلیغ انجام بدیم. البته تبلیغات محیطی برای بعضی از مشاغل خیلی خوبه و برای بعضی از مشاغل اصلاً مناسب نیست. باید بسته به شغلی که دارید بررسی کنید و ببینید تبلیغات محیطی با توجه به هزینه معمولاً سنگینی که داره جواب میده یا نه؟
میخوام تعدادی از انواع تبلیغات محیطی رو اینجا فقط لیست وار بگم.
پوستر، تراکت، بیلبورد، روی بدنه خودرو، مبلمان شهری(نزدیک مراکز پر رفت و آمد)، عروسک های تنپوش و کلی موارد دیگه که تعدادی از اونها رو توی تصاویر بالا دیدیم.

  • تقویم و سررسید:

انصافاً این مورد دیگه نیاز به توضیح نداره. یه سررسید با لوگوی خودتون و معرفی مختصر در مورد محصولات یا خدماتتون به مشتری میدید.

اینطوری حداقل یک سال جلوی چشم مشتری هستید.

  • تبلیغات تلویزیونی:

سال 1941 میلادی توی نیویورک یه اتفاق کاملاً جدید رخ داد که قبلش هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده بود. شبکه NBC شهر نیویورک، برای در اختیار قرار دادن آنتن به مدت ۲۰ ثانیه قبل از شروع یک مسابقه بیسبال بابت تبلیغ هزینه‌ای برابر ۹ دلار دریافت کرد.

این اولین تبلیغ تلویزیونی در کل دنیا بود. اما الان بیشتر از برنامه‌های دیگه تلویزیونی ، تبلیغات از این رسانه پخش میشه. داری یه سریال 20 دقیقه‌ای تماشا میکنی وسطش 45 دقیقه آگهی بازرگانی پخش میشه. این نشون میده که این نوع از تبلیغات چقدر میتونه اثر بخش باشه.

تبلیغات تلویزیونی

 

یه نکته هم در مورد هزینه تبلیغات تلویزیونی در ایران بگم. الان که دارم این مقاله رو مینویسم (خرداد98) حداقل هزینه تبلیغات برای هر ثانیه کالای ایرانی 35000تومان میشه.

البته ضرایب عجیب و غریبی وجود داره که اداره بازرگانی صداوسیما این ضرایب رو تعیین کرده. ممکنه یه برند برای تبلیغ به ازای هر ثانیه مجبور بشه 11میلیون تومان هم پرداخت کنه. این اعداد و ارقام بستگی به نوع برنامه، نوع تبلیغ، زمان پخش و مدتش داره.

  • دیوار نویسی:

این نوع تبلیغ یه مقدار قدیمی تره. معمولاً در جاده‌های بین‌شهری استفاده میشه. اما هنوز هم می‌تونه تأثیرگذار باشه.

  • تبلیغات پیامکی:

کافیه یه سر برید یکی از دفاتر دولت الکترونیک و بگید میخوام برای همه دانشجوهای شهر خودم یک پیام تبلیغاتی بفرستم.

متصدی باجه مپرسه: چقدر می‌خوای هزینه کنی؟

میگی: Nهزار تومن.

میگه: یه ساعت دیگه انجام میشه.

به همین راحتی، به همین خوشمزگی!


تفاوتهای بازاریابی آنلاین و آفلاین چیه؟(5 نمره)

تفاوت آنلاین و آفلاین

  1. روش انتشار : در بازاریابی آفلاین حرف اول رو کاغذ می‌زنه و انتشار معمولاً از طریق چاپ روی کاغذ و …. انجام می‌شه ولی در بازاریابی آنلاین پایه انتشار، وبسایت و فضای مجازیه.
  2. جامعه آماری مخاطبان: شما حداکثر به چند نفر میتونید زنگ بزنید. یا با آگهی تلویزیونی که دیگه سالار همه تبلیغاته نهایتا یه کشور و می‌تونید پوشش بدید. ولی با یه وبسایت به کل دنیا دسترسی داری مثل آب خوردن.
  3. نوع اشتراک گذاری: پخش شدن اطلاعات در بازاریابی آفلاین معمولاً دهان به دهانه. ولی تو بازاریابی آنلاین یه دکمه داریم به اسم forward. میتونی با یک کلیک صدها یا هزاران نفر رو از تبلیغات و محتوای کارت مطلع کنی.
  4. پخش ویروسی: صدردرصد نَه ولی تقریبا میتونم بگم تبلیغ آفلاین خاصیت ویروسی شدن نداره ولی تبلیغ آنلاین به لطف فضای مجازی مثل ویروس سرماخوردگی همه رو فیتیله پیچ میکنه!
  5. هزینه: کاملا ً مشخصه که برای تولید و انتشار یه تبلیغ آفلاین هزینه‌ای که باید بپردازی به مراتب بیشتر از آنلاینه. میشه گفت تبلیغات آنلاین در مقابل آفلاین تقریباً یک چهارمه.

به نظر شما تفاوتهای دیگه تبلیغات آنلاین و آفلاین  چیه؟


بگذریم. برگردیم سر نمره هایی که گرفتیم.

تا حالا با هم 17 نمره گرفتیم! گرفتن این سه نمره هم وظیفه شماست. سه تا عنوان میگم در موردش اگر نشنیدید تحقیق کنید. بد نیست. خیلی می‌تونه کمکتون کنه.

  1. CRM یا مدیریت رفتار مشتری (Customer Relationship Management)
  2. بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing)
  3. شناخت رفتار مصرف کننده (Consumer behavior)

البته اگر وقت و حوصله تحقیق ندارید نگران نباشید . خودم تو مقالات بعدی در مورد این سه مورد هم صحبت می‌کنم.

امیدوارم این مقاله بتونه بهتون کمک کنه.

و آرزوی قلبی بعدیم اینه که هیچ کسی توی کل این کره خاکی، به خاطر کمبود درآمد رنج نکشه.

 

تا مقاله های بیزی تاپی بعدی موفق باشید.


مشتری بیشتری جذب کنیم | چرا و چطور؟ | رازهایی که شما را متعجب می کند! (بخش اول)

 

مشتری بیشتری جذب کنیم | انفجار در فروش (بخش دوم)


 

در گوگل ما را با نام بیزی تاپ جستجو کنید.
بیزی تاپ | ثبت آگهی رایگان در سراسر ایران – ثبت رایگان مشاغل برای تبلیغ و معرفی

ارادتمند شما

همه بچه‌های تیم بیزی تاپ