ثبت آگهی موضوعیه که مدتی بود میخواستم مقالهای جامع و کامل در موردش بنویسم. با این هدف که هر سوالی در این بازه به ذهن مخاطبین محترم میرسه توی این مقاله بهش جواب بدم
.
توجه بفرمایید این مقاله در مردادماه 1402 نوشته شده.
برخی از نتایج جستجوی گوگل ممکنه در آینده متفاوتتر از اینی باشه که در این مقاله بهش اشاره شده.
.
موضوعاتی که در این مقاله قراره بهش بپردازم از این قراره.
-
- اینکه اصلا آگهی چیه؟ و چه انواعی داره؟ آگهی فروش، مشاغل، استخدام
- چرایی ثبت آگهی (یا چرا باید تبلیغ کنیم؟)
- کدوم سایتها برای ثبت آگهی مناسب هستن؟
- تفاوتهای بسیار مهم آگهی رایگان و پولی چیه؟
- منبع درآمد سایتها ی ثبت آگهی رایگان از کجاست؟
- در گوگل در حوزه آگهی معمولاً چه کلماتی بیشتر جستجو میشه؟
- کدوم سایتها در نتایج گوگل رتبه بالاتری در حوزه آگهی دارن؟
- روند جستجوی کاربران در گوگل ترندز(Google Trends) در طول یک سال گذشته چطور بوده؟
- نکاتی که توجه به اونها تبلیغ رو موثرتر میکنه.
- عنوان آگهی چطور باشه که متنش هم خونده بشه؟
- آگهی و تبلیغات چه نقشی در جذب مشتری داره؟
- اشتباهاتی که در ثبت آگهی میتونیم داشته باشیم چیه؟و کلی مطالب دیگه که بهش میرسیم.
با من همراه باشید.
آگهی چیه؟ و چه انواعی داره؟ ثبت آگهی فروش، مشاغل، استخدام.
به هر نوع اطلاع رسانی، خبر رسانی، آگاه کردن دیگران از موضوعی در هر قالبی، میگن آگهی.
یا به تعریف دیگهای میشه گفت:
آگهی وسیلهایه که به کمکش یک پیام در قبال پرداخت هزینه، از طرق ارتباطی مشخصی به گیرندگان میرسه.
البته امروزه این کلمه بیشتر در نقش تبلیغات بیشتر داره خودش رو نشون میده.
بنا به تعریف آگهی به چند نکته در ثبت اون باید دقت کرد.
نوع آگهی: باید مشخص بشه آگهی از چه نوعی میخواد ارسال بشه.
آگهی انواع مختلفی داره:
-آگهیهایی که بابت فروش انجام میشن.
-برخی از آگهیها که برای معرفی مشاغل استفاده میشن.
-انواع آگهی استخدام.
-و آگهیهای عمومیتر مثل ترحیم، مزایده و مناقصه و پیامهای دولتی و ….
گیرندگان: باید دقت کنیم آگهی برای چه قشری از مردم جامعه طراحی میشه. این موضوع باعث میشه نتیجه بهتری از این کار دریافت بشه.
راههای ارتباطی: آگهی از کدوم راه به مخاطب منتقل بشه.
راههای ارتباطی عبارتند از:
– تلویزیون و رادیو
مثل آگهی مستقیم یا تیزر ، گزارش آگهیها یا رپورتاژ، حک آرم، دعوت به تماشا، زیرنویسها
– انواع روزنامهها، مجلات و ماهنامه ها
مثل: آگهی فصلی، آگهی اطلاع رسانی، رپرتاژ آگهی، آگهی نیازمندیها، آگهی خدمات، آگهی اداری، آگهی قانونی
– شبکههای مجازی (تلگرام و اینستاگرام وایتا و ….)
مثل: تبلیغات
وبسایتها ی تبلغاتی و ثبت آگهی:
وبسایتها یی هستن که یا رایگان یا به ازای دریافت مبلغی آگهی را در وبسایت خودشون درج میکنن.
لیستی از این وبسایتها توی این مقاله اومده.
سایتها ی تبلیغاتی پربیننده و پربازده
تبلیغات چاپی و پوستر و تراکت و بنر و…
بیلبوردها
اپلیکیشن ها
چرایی ثبت آگهی (یا چرا باید تبلیغ کنیم؟)
تعریف آگهی و روشهای عمومی ثبت آگهی رو فهمیدیم. حالا برسیم به اینکه اصلاً چه دلیلی وجود داره که ما باید تبلیغ کنیم یا آگهی ثبت کنیم؟
یه دوستی داشتم یه تکیه کلامی داشت. از هر 10 جملهای که میگفت یکیش این بود: “زندگی خرج داره” . البته ایشون به شوخی این حرف رو میزد ولی واقعیت همینه. و همه ما برای اینکه خرج زندگی رو جور کنیم کار میکنیم.
من همیشه کار رو به دو دسته تقسیم میکنم. یا ما کارمند (اجیر) کس دیگهای هستیم یا برای خودمون کار میکنیم.
اگر کارمند هستیم که خوب در یک بازه زمانی از روز کارمون رو انجام میدیم و بابت اون کار حقوقی دریافت میکنیم. خیلی هم خوبه. هیچ مشکلی هم وجود نداره.
حالت دوم اینه که ما کارفرما یا خویش فرما هستیم. یعنی کسب و کار خودمون رو داریم.
در این حالت یا خدماتی ارائه میدیم یا محصولی میفروشیم. این هم خیلی خوبه.
اما یه سوال؟
اگر کسی شما و محصولات شما و خدمات شما رو نشناسه چی میشه؟ جواب خیلی ساده است. خرج زندگی تون در نمیاد.
سوال بعدی.
برای اینکه افراد بیشتری شما رو بشناسن باید چکار کنید؟ آفرین. مجبورید آگهی بدید. تبلیغ کنید و محصولات یا خدمات خودتون رو به دیگران بشناسونید.
حالا که چرایی و دلیل لزوم آگهی و تبلیغ مشخص شد برسیم به فواید این کار.
حداقل خواص و فواید آگهی تبلیغاتی اینها هستن:
-
- افزایش آگاهی از برند، خدمات یا محصولات شما توسط مردم.
- باعث میشه از رقبا جلو بزنید.
- مشتریان جدیدی پیدا کنید.
- مشتریان فعلی شما رو فراموش نکنن.
- فروشتون بیشتر بشه و گردش و بازگشت سرمایه داشته باشید.
- موقعیت تجاری کسب و کارتون بهبود پیدا کنه.
- و فواید خیلی زیاد دیگه ای که در جزئیات کار خودشون رو نشون میدن.
کدوم سایتها برای ثبت آگهی مناسب هستن؟
خوب خوب خوب! داریم میرسیم به جاهای خوشگل مقاله.
اول مقاله گفتم روشهای مختلفی وجود داره برای آگهی دادن. ولی اینجا میخوام بگم هدف ما از این مقاله آشنایی بیشتر با روشهای ثبت آگهی و تبلیغات در فضای اینترنته.
برای اینکه بدونیم کجا آگهی بدیم باید اولش اون کجاها رو بشناسیم و بدونیم کدومشون چه مزیتهایی دارن بعد برسیم به این که کجا بریم. (جمله خیلی خیلی فلسفی بود. نه غلام؟)
-
-
تبلیغات بنری:
بنرهایی که در وبسایتها ی پربازدید یک وبسایت یا یک برند تجاری رو تبلیغ میکنن. شما روی بنر تبلیغاتی کلیک میکنید و به یک صفحه فرود در یک وبسایت دیگه منتقل میشید.
این روش از تبلیغات از مرسومترین روشهای تبلیغات و آگهیهای اینترنتیه. -
تبلیغات کلیکی:
تبلیغات کلیکی(pay per click یا PPC ) به روشی در تبلیغات آنلاین گفته میشه که شما تبلیغ خودتون رو توی سایت و یا اپلیکیشن قرار میدید و به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغ مبلغی رو پرداخت میکنید.
-
-
-
رپورتاژ آگهی:
به هر مطلبی که در رسانه ای(روزنامه، وبلاگ، وبسایت، تلویزیون و…) به ازای دریافت هزینه، منتشر میشه رپورتاژ آگهی میگن. فقط نکته اینجاست که این مطلب شبیه به خبر، داستان، مقاله و از این دست مطالبه.
-
تبلیغات درون اپلیکیشنی:
از اسمش مشخصه دیگه. تبلیغات یا آگهیهایی که داخل اپلیکیشنهای موبایلی نمایش داده میشن.
معمولاً اپلیکیشنهای رایگان تبلیغاتی رو به نمایش میذارن و این همون آگهی یا تبلیغات درون اپلیکیشنی هستش. -
ایمیل مارکتینگ:
وقتی شما به تعداد زیادی از مخاطبان آگهی تبلیغاتی از طریق ایمیل ارسال میکنید و با اینکار برند و یا محصول یا خدمات خودتون رو معرفی میکنید شما ایمیل مارکتینگ انجام دادید.
فقط نکته اینجاست که باید به مخاطبینی ایمیل بدید که به موضوع مد نظر علاقه داشته باشن. اگه ایمیل مارکتینگ کار نشده و فکر نشده باشه نتتجهای جز اسپم شدن شما نداره. -
ویدیو مارکتینگ:
این هم از اسمش مشخصه. از ویدیو به عنوان ابزاری برای نمایش برند و محصول و خدمات شما استفاده میشه. یه ویدیوی تبلیغاتی از کسب و کار خودتون میسازید و اون رو در شبکه های اجتماعی، یوتیوب، آپارات و مشابه اینها آپلود میکنید و این برای شما مشتری به ارمغان میاره.
-
پوش نوتیفیکیشن:
پوش نوتیفیکیشن پیامیه که از طرف اپلیکیشن یا وبسایت خاصی روی تلفن همراه یا در گوشه صفحه کامپیوتر کاربر فرستاده میشه وآگهیهایی در رابطه با کسبوکار خاصی به اون کاربر میده.
-
وبسایتها ی تبلیغاتی / دایرکتوری:
حتما اسم وبسایتها ی تبلیغاتی مثل دیوار، کتاب اول، بیزی تاپ، شیپور، 1000سایت و … به گوشتون خورده. اینها وبسایتها ی تبلیغاتی یا دایرکتوری هستن.
در این وبسایتها میتونید آگهی کسب و کار خودتون رو ثبت کرده و به هزاران نفر نشون بدید.
-
مزایای استفاده از وبسایتها ی ثبت آگهی:
1-هزینه بسیار بسیار کم نسبت به انواع تبلیغات دیگه.
2-در دسترس بودن برای همه مردم
3-دسته بندی مشاغل و هدفمند بودن تبلیغات
4-امکان سئو شدن وبسایت شما و ورود به رتبههای بالای گوگل
در این وبسایتها شما میتونید انواع آگهی پولی و رایگان قرار بدید که هر کدوم مزایا خودشون رو دارن.
در این مقاله توضیحات ولیست کاملی از انواع وبسایتها ی تبلیغاتی ارائه شده که توصیه میکنم این مقاله رو هم حتما بخونید تا بهتون درانتخاب بهترین گزینه کمک کنه.
کدام سایت آگهی برای درج آگهی مناسب است؟
تفاوتهای بسیار مهم در ثبت آگهی رایگان و پولی چیه؟
قطعاً به خوبی میدونید که به لحاظ مالی دو نوع آگهی داریم. آگهی رایگان و پولی.
در نگاه اول هر دوی اینها یکی هستن و هر دو ممکنه در یک وبسایت در کنار هم قرار بگیرن.
از اونجایی هم که آگهی رایگان هزینهای نداره برامون جذابه. اما تفاوتهایی بین آگهی رایگان و پولی هست.
اولین تفاوت
تفاوت اول اینکه که آگهی رایگان مناسب افرادیه که در سایت های سمساری آنلاین یا فروش اجناس دست دوم مثلدیوار یا شیپور یا ایسام یا دست2 یا پیندو و … میخوان اجناس و کالاهای دست دوم خودشون رو بفروشن.
اما این نکته هم نباید فراموش بشه که اگه آگهی اجناس دست دوم هم توی سایتها به صورت غیررایگان(پولی) ثبت بشه شانس دیده شدن و فروش بیشتری دارن.
اما یه سوال از شما دارم. شما به عنوان شخصی که یک فروشنده حرفه ای هستی، یا یک تولیدی (کارخانه یا کارگاه) داری، یا یک تاجر، کاسب، هنرمند هستی، مگه قراره مثل کسی که میخواد یه کالای دست دوم بفروشه فکر کنی؟ قطعاً نه.
و یه اشاره ریز به اینکه افرادی که آگهی شما رو میبینن در مورد شما چه فکری میکنن؟ وقتی یک وکیل پایه یک دادگستری یا یک پزشک آگهی رایگان ثبت میکنه مردم به کل اعتمادشون رو به این شخص از دست میدن و یه جورایی دلچرکین میشن که این شخص با این درآمد، آگهی رایگان ثبت کرده. این ماجرا به پرستیژ و کلاس کاری شما لطمه میزنه.
پس به این نکته مهم میرسیم که بازدیدکنندهها به اشخاص حقیقی و حقوقی که آگهی غیررایگان ثبت میکنن اعتبار بیشتری قائل هستن تا افرادی که از آگهی رایگان استفاده میکنن.
دومین تفاوت
تفاوت دوم اینکه معمولاً دارندگان وبسایتها ی تبلیغاتی و آگهی، طوری برنامه ریزی میکنن و روی سئوی وبسایتشون کار میکنن که آگهیهای غیررایگان بیشتر و بهتر از آگهیهای رایگان دیده بشن. هم در دید مخاطبان و هم در دید موتورهای جستجو.
تفاوت سوم اینکه وقتی مخاطبان از آگهی ویژه (غیررایگان) استفاده میکنن صاحبان وبسایتها ی آگهی و تبلیغاتی هم خدمات بیشتر و بهتری میتونن ارائه بدن.
منبع درآمد سایتها ی ثبت آگهی رایگان از کجاست؟
شما به عنوان مخاطب سایت های ثبت آگهی رایگان، معمولاً دو انتخاب دارید.
اول: انتخاب گزینه آگهی رایگان و امکانات محدود آن.
دوم: انتخاب گزینه آگهی غیر رایگان و پرداخت هزینه برای بیشتر دیده شدن، سئو شدن و استفاده بیشتر از منابع وبسایتها ی ثبت آگهی مثل مدت زمان طولانیتر آگهی و …
پس منبع درآمد سایتها ی ثبت آگهی از امکانات پیشرفتهتری است که ارائه میدهند و هزینه آن را از مخاطب دریافت میکنند.
طبیعی است که هر چه مخاطبان از امکانات این وبسایتها بیشتر استفاده کنند آنها درآمد بیشتری خواهند داشت.
در گوگل در حوزه “ثبت آگهی” معمولاً چه کلماتی بیشتر جستجو میشه؟
وقتی توی گوگل یک کلمه یا عبارت رو جستجو میکنید پایین صفحه عبارتهای مرتبطی رو که کاربران دیگه بیشتر اونها رو جستجو کردن به عنوان پیشنهاد نمایش داده میشه.
وقتی کلمه آگهی رو سرچ کردم با این نتایج روبرو شدم.
“ثبت آگهی رایگان در گوگل”
“آگهی رایگان همشهری”
“ثبت آگهی رایگان نیاز روز”
“آگهی فروش رایگان”
“ثبت آگهی در شیپور”
“اگهی رایگان در سراسر ایران”
“آگهی روزنامه رسمی”
“ثبت آگهی کسب و کار”
افرادی که مقاله نویسی میکنن معمولا از این امکان فوق العاده استفاده میکنن و از عبارتهای پیشنهادی گوگل بهره میگیرن و مقالاتشون رو در مورد موضوعاتی مینویسن که بیشتر جستجو میشه.
البته این مسئله با موضوع اصلی این مقاله خیلی ارتباط نداره اما این موضوع میتونه جالب باشه که موضوع آگهی بیشتر با کلمه ثبت همراه شده و اسم وبسایتهای اینترنتی در ادامه اومدن و این نشون دهنده اینه که چقدر این وبسایتها تونستن جای خودشون رو بین مردم باز کنن که جزء نتایج پیشنهادی گوگل هستن.
کدوم سایتها در نتایج گوگل رتبه بالاتری در حوزه “ثبت آگهی” دارن؟
با هر جستجو در گوگل لیستی از وبسایتها به نمایش درمیاد که نشون دهنده اینکه اون وبسایتها در اون کلمه کلیدی از دیگر رقبا بیشتر و بهتر عمل کردن.
لیست نتایج گوگل (20 نتیجه اول) با سرچ کلمه “آگهی”:
1- آگهی چی
2-شیپور
3-نیازپرداز
4-دیوار
5-دیوار (دوباره)
6-رایگان بفروش
7-ثبت شرکتها
8-ایران آگهی
9-جابینجا
10-آگهی روز
11-آگهی تهران
12-نیازمندی ها
13-ای-استخدام
14-شهر24
15-لینکدین
17-بازار آذربایجان
18-نت موج
19-بالون آگهی
20-هفتاد ده
روند جستجوی کاربران در گوگل ترندز(Google Trends) در طول یک سال گذشته چطور بوده؟
نکاتی که توجه به اونها تبلیغ رو موثرتر میکنه.
مواردی هست که با رعایت اونها تبلیغ اثر بیشتری از خودش نشون میده. قبلاً گفتیم که هدف از ثبت آگهی و تبلیغ کردن جذب مشتری و در نهایت کسب درآمده.
پس باید تبلیغ به نوعی باشه که بتونه ما رو به این هدف برسونه والاً فقط وقت و هزینه تلف کردنه.
حالا اون موارد چیا هستن؟
– باید مشخص کنیم که پیام تبلیغی ما چیه؟ یعنی اینکه چه چیزی رو میخواهید به مخاطب برسونید؟
تخفیف دارید؟ مشاوره رایگان دارید؟ قراره هدیه ای به مخاطب بدید؟ باید مخاطب از آگهی و تبلیغ شما منظوری رو متوجه بشه.
– کدوم وسیله تبلیغاتی برای شما مناسبتره؟ تلویزیون، رادیو، روزنامهها یا اینترنت. اگر جوابتون اینترنته باز کدوم روش از روشهای تبلیغات براتون بهتره. در اوایل مقاله انواع روشهای تبلیغات اینترنتی رو لیست کردیم.
-دیدن آگهی شما چه سودی برای مخاطب خواهد داشت. به مخاطب دقیقاً بگید که با کلیک روی متن یا تصویر آگهی شما به چه نفعی میرسه یا به چه آگاهی تازهای دست پیدا میکنه.
-قراره چندبار و در چه بازه زمانی و در چه وسعتی تبلیغ و آگهی شما نمایش داده بشه؟
-باید مقیاسی برای اندازه گیری اینکه چقدر آگهی یا تبلیغ شما جواب داده، داشته باشید. قرار نیست حدس بزنید. قراره دقیقاً بفمید آگهی شما چقدر نتیجه دلخواه شما رو فراهم کرده.
عنوان آگهی چطور باشه که متن آگهی هم خونده بشه؟
این موضوع بحث خیلی مهمیه و زمان زیادی میخواد تا در موردش صحبت بشه.
عنوان نویسی تبلیغ واقعاً اهمیت زیادی داره و طبق گفته آقای دیوید اگلیوی تعداد افرادی که متن و میخونن یک پنجم افرادی هست که عنوان رو میخونن. یعنی از هر 5 نفر که عنوان تبلیغ رو میبینن فقط یک نفر متن داخلی اون آگهی رو هم میخونه.
این موضوع خودش یه داستان بلند و بالا داره و دورههای آموزشی زیادی در این مورد وجود داره که با عناوین مخلتف به فروش میرسه. دورهای تبلیغات فروش و برند سازی و …
اما اونچه که اینجا میتونم در مورد ثبت آگهی و عنوان نویسی به طور خلاصه و تیتروار بهشون اشاره کنم اینها هستن.
-
- تیترهای سوالی خیلی میتونن در کنجکاو کردن مخاطب موثر باشن.
- در تیتر آگهی نشون بدید که قصد شما کمک کردن و مشاوره دادنه نه فروختن.
- ساده و روان صحبت کنید. از به کار بردن کلمات سخت و ثقیل دوری کنید.
- استفاده از آمار در عنوان یه راهکار خوب دیگه برای تاثیرگزاری بیشتره.
- به هیچ وجه دروغ نگید. مردم دروغ رو میفهمن.
- غلط املایی نداشته باشید. اعتماد مخاطب از بین میرود.
- این نکته مهمترین نکته است که به جای گفتن ویژگیهای محصول، مزایای محصول را بگویید.
ثبت آگهی و تبلیغات چه نقشی در جذب مشتری داره؟
فرض کنید شما به تازگی یک فروشگاه بزرگ فیزیکی توی منطقهای نه چندان پر رفت و آمد شهر افتتاح کردید.
فقط خود شما و خانوادهتون از این موضوع باخبرن.
هنوز هیچ تابلو و بنری هم بر روی سر در فروشگاه خودتون نصب نکردید.
آیا با این شرایط میتونید توقع ورود مشتری به فروشگاهتون داشته باشید؟
از هر بچهای هم این سوال رو بپرسید جواب میده : معلومه، نه!
با همین مثال ساده مطلب مشخص میشه.
تا شما به دیگران آگاهی ندید که این فروشگاه افتتاح شده کسی علم غیب نداره که بفهمه این اتفاق افتاده.
باید به آشنایان بگید. در سطح شهر اطلاع رسانی کنید. در فضای مجازی تبلیغ کنید تا کم کم جمعیت زیادی خبردار بشن که آره! شما فروشگاه داری.
و به این سادگی اهمیت استفاده از انواع تبلیغ وآگهی مشخص میشه.
حالا هرچی وسعت مکان و مدت زمان اجرای تبلیغات شما بیشتر بشه قطعا نتیجه بهتری حاصل میشه. البته به شرطها و شروطها. و اون اینکه شرایط تبلیغ درست رو بدونیم و حتیالامکان از متخصصین این حوزه کمک بگیریم. برای اینکه خدای ناکرده هزینه و زمان صرف شده بابت این موضوع از بین نره.
اشتباهاتی که در ثبت آگهی میتونیم داشته باشیم چیه؟
اشتباه اول: غالب بودن رنگ و لعاب و گرافیک آگهی به خبر.
وقتی شما یک آگهی تبلیغاتی طراحی میکنید بیشتر باید به متن آگهیتون توجه کنید تا طرح گرافیکیِ اون.
باید پیامی که توی آگهی میخواهید منتقل کنید برای مخاطب ملموس باشه. آگهی باید ارزش دیده شدن و خونده شدن رو داشته باشه.
دومین اشتباه: تخریب رقیب یا همکار به جای نشان دادن مزیت:
گاهاً توی آگهیها دیده میشه بجای اینکه صاحب آگهی، مزیتهای خودش رو نشون بده، سعی میکنه رقیبش رو تخریب کنه. این مسئله از دید مخاطب مخفی نمیمونه و بیشتر به برند تبلیغ کننده آسیب میزنه تا رقیبش.
شاید حتی تبلیغی باشه برای رقیب. به این موضوع خیلی دقت کنید.
اشتباه سوم: حواشی بیشتر از برند نشون داده میشن.
وقتی شما میخوای با ثبت آگهی تبلیغاتی، برند سازی کنی باید لوگو و برندت رو بُلد کنی نه حواشی رو.
مثلاً گاهی اوقات قراره برند روغن موتور تبلیغ بشه. ولی خودروی استفاده شده در تبلیغ بیشتر خودش رو نشون میده. مخاطب هم حواسش از روغن موتور کاملا پرت میشه به سمت خودرو.
امیدوارم این مقاله، بهترین مطالب رو در مورد ثبت آگهی و بایدها و نبایدهای این حوزه ارائه کرده باشه.
به امید فردایی ثروتمند و قدرتمند برای همه مردم خوب ایران زمین.
در گوگل ما را با نام بیزی تاپ جستجو کنید.
بیزی تاپ | ثبت آگهی رایگان در سراسر ایران – ثبت رایگان مشاغل برای تبلیغ و معرفی
ارادتمند شما
همه بچههای تیم بیزی تاپ