خرید و مشکلات احتمالی که می‌تواند بوجود بیاید.

خرید و مشکلات احتمالی که می‌تواند بوجود بیاید.

خرید

خرید شاید یکی از دغدغه سازترین مسائل روزمره هر فرد و هر خانواده‌ای باشد.

از زمانی که هر شخصی خود را می شناسد با مسئله خرید و چالشهای آن دست و پنجه نرم می کند.

در این مقاله سعی خواهم کرد مسائلی را مطرح کنم که از مشکلات احتمالی خرید پیشگیری شود.

همانگونه که می‌دانید امروزه علاوه بر خرید حضوری می‌توان به صورت آنلاین و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی  خرید انجام داد.

 

این مقوله میتواند هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید بررسی گردد.

اگر بخواهیم از باب فرصت به مسأله نگاه کنیم موارد زیر مطرح میشود:

  • ایجاد فروشگاههای اینترنتی
  • سهولت در امر خرید و جلوگیری از رفت و آمدهای بی مورد
  • ایجاد بازار کار برای برنامه نویسان و طراحان سایت
  • ایجاد بستری برای تبلیغات اینترنتی به صورت غیرمستقیم

 

و اگر از باب تهدید بخواهیم به قضیه نگاه کنیم این موارد به ذهن می رسند:

  • احتمال وجود کلاهبرداری (البته بیشتر از طریق شبکه های مجازی و نه وبسایت)
  • احتمال عدم مطابقت محصول ارسال شده با محصول انتخاب شده در وبسایت
  • بروز مشکلات بانکی و مالی در امر پرداخت

 

برسیم به شرح کامل موضوعات فوق

از سال 1991 که اولین مرورگر وب و اولین وبسایت توسط آقای تیم برنرز لی (Sir Tim Berners-Lee) ابداع و اجرا شد دریچه ورود تجارت الکترونیک و خرید و فروش در فضای مجازی و وبسایتهای فروشگاهی به زندگی مردم گشوده شد.

اولین فروش اینترنتی در سال 1994 توسط شرکت پیتزا هات در بستر اینترنت انجام شد.

احتمالاً می‌دانید که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران در سال 1385 توسط برادران حمیدی با برند دیجی کالا ایجاد شد و  هم اکنون هزاران فروشگاه اینترنتی در ایران در حال فعالیت هستند.

همانطور که گفته شد ورود فروشگاههای اینترنتی به زندگی مردم، تأثیرات زیادی داشته است.

تأثیری که شاید به واسطه آن حتی شرایط و نحوه ارتزاق و کسب درآمد خیلی از افراد دگرگون شد.

در اینجا بود که مشاغل جدیدی به نام طراح و بسایت و سئو کار ایجاد شد.

دقیقاً در همین نقطه زمانی بود که پرداختهای اینترنتی و درگاههای پرداخت شکل گرفتند.

همینجا بود که یک انقلاب عظیم در موضوع نقل و انتقالات مالی شکل گرفت.

بازاریابی اینترنتی معنا یافت و آموزشهای آنلاین کم کم در کنار آموزشهای سنتی جایی برای خود دست و پا کردند.

اما سوال اینجاست که آیا این مسأله خوب است یا بد؟

مانند همه اتفاقاتی که در دنیای هستی می‌افتد و همه تغییراتی که رخ می‌دهد این اتفاق نیز میتواند یک صورت خوش و یک صورت ناخوش داشته باشد.

صورت خوشش اینکه :

  • بسیاری از کارها آسانتر شد.
  • سرعت انجام بسیاری از کارها بیشتر شد.
  • روی ترافیک شهری تأثیر گذاشت و تا حدودی از رفت و آمدهای غیرضروری کم شد.
  • مشاغل جدید ایجاد شد و منبع درآمدی برای افرادی که مهارت تازه‌ای فراگرفته بودند ایجاد شد.
  • و بسیاری مسائل دیگر

شاید مهمترین مسأله این باشد که شکل خرید مردم دچار دگرگونی شد.

 

خرید آنلاین

احتمالاً همین الان که شما در حال مطالعه این مقاله هستید بارها و بارها خرید اینترنتی را تجربه کرده باشید و این موضوع، مسأله تازه‌ای برای شما نباشد. اما مسائل جانبی فراوانی در این حوزه ایجاد شده که نگاه تیزبینانه به آنها نمی‌تواند خالی از لطف باشد.

مسائلی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خرید اینترنتی

خرید اینترنتی

آیا مراکز خرید تعطیل می شوند؟

گفتیم که با ابداع اینترنت و وبسایتهای اینترنتی مشاغل تازه‌ای ایجاد و منبع درآمد خیلی‌ها شد.

اما از طرفی هم خطری بود برای مشاغل سنتی.

میخواهم مثالهای داخلی بزنم تا ملموس‌تر باشد

قطعاً شما هم با من هم عقیده هستید که با وجود فروشگاه بزرگی اینترنتی دیجی کالا بسیاری از مشاغل سنتی  که توان مقابله با این غول عظیم الجثه را نداشتند تعطیل شدند.

با وجود اسنپ و تپسی و امثالهم دیگر نقش آژانسهای تلفنی کمرنگ‌تر شده و تقریباً این شغل پر سابقه در حال از بین رفتن است.

با وجود وبسایتهای اینترنتی دیگر کسی سراغ روزنامه های کاغذی برای کسب اطلاعات نمی‌رود.

وبسایتهای فروش و اجاره املاک هم به زودی جای بنگاههای مشاور املاک را خواهند گرفت.

و این چرخه ادامه دارد. همانگونه که زمانی مشاغلی وجود داشتند که حتی ما نامشان را هم نشنیده‌ایم.

اما آیا باید بنشینیم و زانوی غم بغل کنیم. قطعاً خیر.
باید خودمان را و فکرمان را و سوادمان را به روز رسانی کنیم.
اطلاعات جدید کسب کنیم.
و باید با دنیایی که با سرعتی سرسام‌آور پیش می‌رود حرکت کنیم و از این قافله جا نمانیم.

کسی چه میداند؟ شاید چندی بعد حتی مسافرتهایمان و تفریحاتمان و گفتگویمان با اعضای خانواده حتی، مجازی باشد. الله اعلم.

اینجای داستانمان خیلی غمگین شد. بیایید کمی حال و هوای بحثمان را عوض کنیم.

کدام محصولات قابلیت فروش اینترنتی دارند؟

از آنجایی که موضوع این مقاله خرید است  میخواهم ادامه بحث را اینگونه پیش ببرم که چه محصولاتی را میتوان در قالب اینترنت و فروشگاههای اینترنتی به فروش رساند.

اگر بخواهم در یک جمله جواب بدهم اینگونه میگویم: «هر آنچه را که بتوان در قالب یک فروشگاه  فیزیکی، مغازه یا غرفه به فروش رساند میتوان از طریق وبسایت و فضای مجازی به فروخت.»

حتی اجازه دهید کمی قدرت ریسک پذیریمان را بالاتر ببریم. کالاهایی را که حتی ماهیت فیزیکی ندارند مثل انواع فایلهای صوتی و تصویری را میتوان در قالب اینترنت به فروش رساند.

پس هر آنچه که شما میتوانید در تصورتان بگنجانید را میتوان از طریق  فروشگاههای اینترنتی عرضه کرد.

خرید و فروش در اینترنت

آیا ما هم میتوانیم محصولاتمان را از طریق اینترنتی به فروش برسانیم؟

قطعا بله و این کار یکی از آسانترین کارهایی است که شما میتوانید آن را انجام دهید. به آسانی خوردن یک لیوان آب.

چطور این کار ممکن است؟ دقیقاً چه کاری باید بکنیم؟

شما فقط نیاز به یک موبایل هوشمند دارید؟

از دو طریق میتوانید کالا یا خدمات خودتان را به فروش برسانید.

  • شبکه های اجتماعی یا پیام رسانها : مثل تلگرام، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، بله و ….
  • وبسایتهای فروشگاهی: شما هم می توانید یک فروشگاه به عظمت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا داشته باشید. به راحتی هر چه تمامتر.

هم می توانید سفارش دهید یک طراح سایت برایتان طراحی کند و هم خودتان میتوانید به آسانی طراحی سایت بدون کد نویسی را آموزش ببینید و برای خودتان و حتی دیگران وبسایتی مشابه دیجی کالا یا هر وبسایت دیگری طراحی کنید.

 

آیا صرفاً با طراحی وبسایت مخاطبین از ما خرید می‌کنند؟

قطعاً خیر. شما پس از طراحی وبسایت باید دو کار دیگر انجام دهید.

  • سئوی وبسایت
  • تبلیغات

که هر دوی اینها باید به صورت مداوم پیگیری شود و باید اصولی و توسط افراد خبره این حوزه‌ها انجام شود.

 

موارد مهم در خرید اینترنتی

بخش بعدی مقاله در مورد این است که ما به عنوان خریدار چه مواردی را باید بدانیم؟

از آنجایی که خرید ما قرار است از طریق اینترنت و وبسایتهای فروشگاهی انجام شود باید به نکاتی توجه نماییم.

اول اینکه وقتی به دنبال محصول خاصی هستیم چگونه آنرا در اینترنت بیابیم؟

همه شما با موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل و یاهو و بینگ آشنا هستید. کار اینها مرتب کردن لیست وبسایتهای اینترنتی و نمایش به کاربران است. در قبال کلماتی کلیدی که شما جستو میکنید.

فرض کنید شما در فضای اینترنت به دنبال خرید یک کفش هستید. باید یک سری کلمات کلیدی مربوط به کفش را در موتورهای جستجو وارد کرده و به دنبال وبسایتهایی بگردید که این کلمات کلیدی را دارند. در اینجا مواردی پیش می‌آید که قابل تأمل است.

 

برای یک خرید آنلاین بهینه چگونه در گوگل جستجو کنیم؟

برای اینکه بتوانید محصول یا خدمات مد نظر خودتان را در گوگل طوری که دلخواهتان است بیابید، باید یک سری قواعد را در نظر بگیرید.

به صورت کلی و تک کلمه ای  جستجو نکنید.

همان مثال کفش را در نظر بگیرید.

برای جستجوی کفش نباید فقط کلمه «کفش» را در کادر جستجو وارد کنید. در این صورت احتمالا با نتایج غیرمرتبط زیادی  در نتیجه جستجوی گوگل مواجه خواهید شد.

سعی کنید خصوصیات محصول مد نظر را هم جستجو کنید.

مثلاً اگر میخواهید کفشی بخرید که چرم باشد دست دوز باشد محصول تبریزی و مشکی رنگ هم باشد این  عبارت را تایپ نمایید.

«خرید کفش مجلسی مشکی چرم دست دوز تبریز»

یا اگر مثلاً “ماشین هیوندای اکسنت 4 دنده اتومات با رنگ آبی نفتی” میخواهید  دقیقاً همه این جزئیات را بنویسید تا بهترین نتایج به شما نشان داده شود.

خرید از وبسایتها

به کدام وبسایتها اعتماد کنیم؟

راههای محدودی بابت اعتماد به یک وبسایت وجود دارد.

اولین و مهمترین راه، وجود نشانه های اعتماد الکترونیک مثل اینماد و نماد ساماندهی پایگاههای اینترنتی است.

دومین راه داشتن گواهینامه ssl است. یعنی قفلی که در آدرس بار مرورگر در کنار آدرس وبسایت مذکور وجود دارد به رنگ قرمز نباشد.

اگر مرورگر پیام ناامن بودن وبسایت را نشان داد به هیچ عنوان وارد وبسایت نشوید.

اطلاعات تماس معتبر داشته باشد.

نحوه فعالیت فروشگاه اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی

بررسی نظرات کاربران قبلی فروشگاه اینترنتی در سایت و شبکه‌های اجتماعی

 

آیا از آگهی‌ها دهندگان در وبسایت‌های آگهی رایگان خرید کنم یا نه؟

این گونه خریدها شرایط خاص خودش را دارد. در این گونه موارد توصیه میشود تا محصول و فروشنده را از نزدیک رؤیت نکرده و محصول را دریافت نکرده اید به حساب فروشنده پولی واریز نکنید.

 

خلاصه :

در این مقاله سعی شد تا در مورد خرید، خرید اینترنتی ، فرصتها و تهدیدات اینترنتی شدن فروشگاهها، و اینکه چگونه میتوانیم یک وبسایت فروشگاهی داشته باشیم صحبت شد.

ضمن اینکه درمورد نحوه صحیح جستجو و خطرات احتمالی خرید اینترنتی بحث شد.

امیدوارم توانسته باشم تا حدودی به افرادی که با این حوزه آشنایی کمتری داشتند کمکی کرده باشم.

در پناه حضرت حق، همواره ایام به کامتان.

 


در گوگل ما را با نام بیزی تاپ جستجو کنید.
بیزی تاپ | ثبت آگهی رایگان در سراسر ایران – ثبت رایگان مشاغل برای تبلیغ و معرفی

ارادتمند شما

همه بچه‌های تیم بیزی تاپ